2012

Format:

Album, CD

Trajanje:

12 pesama / 58 minuta

Nakon sedam godina od prošlog albuma sa originalnim materijalom, Patti Smith se vraća sa jednim od svojih najboljih dela.

Album Banga predstavlja nam 12 predivnih pesama (ako kupite deluxe verziju sa knjigom fotografija i tekstovima, dobijate i pesmu "Just Kids"). Kao što je za knjigu ispovedne proze dobila Bookerovu nagradu za Non Fiction delo (knjiga „Just Kids“), tako bi, po meni, za ovo delo trebala takodje da dobije nagradu. Tolika količina snage, emocije, utehe, prevazilaženje tuge, širina tematike može samo da se nadje kod Patti Smith.

Počevši od iznenađujuće efektne "Amerigo" u kojem opisuje susret pomorca Ameriga Vespućija sa Novim Svetom, Patti nastavlja šarmantnom "April Foll" (neka vrsta hita!), gde opisuje godine mladosti i osobu koja će doći na svom zarđalom biciklu i biti njen „April Fool“. Gitara Toma Verlaine-a samo doprinosi autentičnosti rekonstrukcije tog perioda. Tu je i pesma "Fuji San" posvećena japanskom narodu i njihovim mukama povodom zemljotresa, poplava i nuklearne katastrofe. Patti tu pokazuje osećaj solidarnosti i saosećanja .

Na ovu pesmu nastavlja se "This Is The Girl", predivna oda o Amy Winehouse, prerano preminuloj pevačici koju Patti nikad nije upoznala ali razume njen „krik za životom“ i želju da svoj život živi na svoj način. Doo-woop kompozicija puna osećaja i utehe u tuzi.

Slična ovoj, na neki način je i "Maria" posvećena glumici Mariji Schneider, koju je Patti upoznala 70-tih i koja ih je pratila na jednom delu turneje albuma Horses. Po Patti, ovo je najtužnija pesma.

Šta reći o naslovnoj, koja polazi od sudbine jednog psa i energično predstavlja životnu impresiju. Bend čine Lenny Kaye (gitare), Jay Dee Daughterty (bubnjevi) i basista Tony Shanahan koji je nenadmašan.

Situacija se sve više komplikuje pošto nailaze najambicioznije kompozicije. Tu su "Mosaic" i "Nine" obe "ogrezle" u psihodeliji i poeziji (u najboljem smislu reči), akustična "Seneca" idealan spoj akustične gitare i violine, "Tarkovsky" (impresija o čuvenom režiseru) i za maltene kraj epska 10-minutna "Constantine’s Dream" gde slušalac biva fasciniran, hipnotisan, odveden u neki drugi svet, duboko potresen
Patti
-nom poezijom. Ipak treba pročitati reči pesama da bi se stekao pravi utisak.

Za kraj iznenađenje, obrada pesme Neil-a Young-a "After The Gold Rush". Pesma u kome čovečanstvo napušta Zemlju i odlazi u potragu za novim domom medju zvezdama, Patti je donekle izmenila. Njena briga za okolinu, za Zemlju kao celinu, kombinuje se sa njenim stavom o našim potomcima. Ona smatra da je naša odgovornost prema njima da planetu ostavimo u što boljem stanju da bi naša deca imala nju kao našu zaostavštinu. Stoga Pattin glas polako nestaje u pesmi i zamenjuje ga hor dece koji peva „Look at Mother Nature on the run in the 21 century“.

Sasvim odgovarajući kraj dela jedne od najboljih autora naših vremena.

slobodan vlaketiĆ

PiL